lørdag den 25. oktober 2014

Boganmeldelse: Gastromand

Jeg har været så heldig at få muligheden for at lave lidt boganmeldelser her på bloggen, så det vil der i fremtiden dukke op en gang imellem. I øvrigt kan jeg godt se, at der ikke altid er så meget mad på bloggen mere, men det er desværre ikke hver dag, at vi spiser lige spændende, så nogle gange er det simpelthen bare fordi, der ikke er noget at blogge om! Anyway, det vil nok mest være kogebøger og lidt børnebøger, som der vil komme anmeldelser af.

Forleden dag fik jeg fingrene i den første kogebog af mændene bag bloggen Gastromand. Det bliver jo mere og mere normalt, at bloggere udgiver bøger, og der findes mange skønne imellem. Til gengæld er der nok heller ikke meget tvivl om, at en stor del af blogland stadigvæk er kvinder. Et af de steder, hvor mændene vinder mere og mere indtog virker til at være blandt madbloggerne. Gastromand har som blog eksisteret et pænt stykke tid efterhånden, og nu er deres kogebog som sagt udkommet.

Det første indtryk er godt. Den er lækker at se på, og når man læser undertitlen er der ingen tvivl om, hvem den er henvendt til. Det betyder dog ikke, at kvinder ikke også ville kunne synes om den. Jeg må i hvert fald indrømme, at der er op til flere opskrifter, som jeg klart bliver nødt til at prøve!

Bogen er delt op i kapitler, så som: Herrefrokosten, Daten, Morfaren, Højtiderne og Tømmermændene og er alle ledsaget fine billeder af de 4 mænd, samt en introduktion til kapitlet.

Opskrifterne er stillet fint og overskueligt op med henvisning til hvilke remedier fra "vognparken" man skal bruge. Jeg glæder mig allerede til at sætte tænderne i Breakfast Burger, Duck Wellington, Pullede Beef og Irish Stew m.m.m.


Jeg lokkede min meget madglade, men lidt madlavningsmæssigt udfordrede, mand til at kaste et lille blik på bogen. Han var også ovenud begejstret for indholdet, men mente dog nok, at det lå en tak eller 2 over hans niveau. Mit umiddelbare indtryk af opskrifternes sværhedsgrad er også, at der nok er en del som er for komplicerede til en køkken novice, men har man lidt erfaring og lyst til mad, kan der klart findes noget for enhver smag.

Billederne er rigtigt pæne, og der er heldigvis billeder til samtlige opskrifter. Jeg er IKKE fan af kogebøger uden billeder! Det er nok på mange måder en maskulin bog, som de uden tvivl også har villet have, at den skulle være. Der er, som nævnt, lagt op til, at man skal have en ordentlig maskinpark, for som de siger: En rigtig mand går naturligvis ALDRIG ned på udstyr (...) og det kan der selvfølgelig være noget om, og jeg er bestemt heller ikke kendt for at være en person, der mangler ting i køkkenet.

Men, og det er et stort men, jeg synes at mængden af især sous-vide opskrifter er liiiiige i overkanten her i bogen. Det var i hvert fald den fornemmelse jeg sad med, da jeg havde kigget den igennem. Jeg ved godt, at sous-vide er det nye sort og uden tvivl vejen frem. Men til min smag var det lige i overkanten (og så er det muligvis bare fordi jeg er kvinde eller noget!) Dog vil jeg sige, at hvis der så til nogle af opskriften havde været en lille idé til, hvordan man ellers kunne forberede retterne, ville jeg have syntes, at det var en mægtig god idé.

Men alt i alt en rigtig fin kogebog, som jeg uden tvivl - i samarbejde med husbonden - kommer til finde retter i mange gange.

Jeg kan godt lide, at anmeldelser har stjerner. Derfor har jeg også valgt at indføre stjerner i mine anmeldelser, og jeg er blevet inspireret af Rikke med den skønneste bogblog, og som her har skrevet noget om stjerner. Jeg vil uddele stjerner ud af 6, og 6 stjerner går kun til det absolut ypperste - der skal ikke være for mange, der har samme mængde. Det skal være reserveret til toppen. 5 stjerner går til dem, som er super gode, hvor alt er som det skal være. 4 går til dem, som er supergode, hvor jeg har en lille smule at kritisere. 3 til dem, som er gode, men som enten ikke rigtigt passer til mig eller har væsentlige mangler. 2 til dem, som jeg ikke synes er meget værd og 1 til dem, hvor det har været spild af papir at trykke dem.

Med det in mente tildeler jeg Gastromand - Spis og Drik som en Mand! 4 ud af 6 stjerner.

Anmeldereksemplar: Gastromand - Spis og Drik som en Mand!
udgivet af Politikens Forlag i oktober 2014. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...