torsdag den 3. juli 2014

Bærmousse til kage eller dessert

Jeg har efterhånden lavet en del kager... og i langt de fleste af dem er der en eller anden form for bærmousse. Opskriften på den mousse jeg bruger findes ikke her på bloggen, og der er jo egentlig for dårligt! Søde Sabina rykkede for den forleden, så da jeg alligevel stod og var ved at lave den i lørdags og havde en smule i overkanten, tænkte jeg at nu måtte det være tid! Så hermed min favoritopskrift som endnu ikke har fejlet, og som smager rigtig dejligt :o)

Moussen bruger jeg som sagt mest til at fylde i kager, men den kunne også sagtens bruges som en lækker dessert, og man kan bruge mere eller mindre alle former for bær - jordbær, hindbær, brombær, blåbær, skovbær, bærsymfoni - you name it.


Bærmousse
passer til et lag fyld i en kage på 22-24 cm

2,5dl fløde
60g sukker
150g bær - jordbær, hindbær eller andet
1 tsk citronsaft
1 tsk vanilje
3 blade husblas

Put bær, sukker og vanilje i en lille gryde og kog det op. Lad det simre ligeså stille i 5 minutter, mens husblassen bliver opblødt i koldt vand. Tag gryden af varmen, kram vandet ud af husblassen og put det ned til bærrene. Rør godt rundt, så du er sikker på, at husblassen er oplæst. Blend hurtigt blanding med en stavblender og hæld det (evt. igennem en sigte) over i en metalskål og stil den på køl.

Lad det stå på køl indtil det er betydeligt afkølet, men inden det begynder at stivne. Når det er ved at være afkøles piskes fløden til skum, og de to ting vendes sammen. Vær ikke for voldsom, men sørg alligevel for, at det hele er godt blandet.

Når jeg laver lagkager plejer jeg at sprøjte en kant af smørcreme rundt i kanten af lagkagebunden - se min how-to - som er placeret i en kagering, for at være sikker på, at moussen holder sig inde i kagen. Med denne mousse hælder jeg den på kagebunden, så snart den er blandet sammen og lader den sætte sig mens den er på kagen. Jeg er ret overbevist om, at hvis man lader den sætte sig først og derefter skal fylde kagen, bliver det noget gratværk og en mousse der er usammenhængende og måske har lidt huller rundt omkring. Derfor vil jeg anbefale at lade den sætte sig i kagen.

Der er mange som er bekymrede for at arbejde med husblas, og jeg er heller ikke altid lige heldig, men denne opskrift har som sagt aldrig fejlet for mig, bare vær sikker på, at der ikke er for stor temperaturforskel på bær og fløde. Tag eventuelt piskefløden ud af køleskabet 10 minutter før den skal piskes, så den på den måde også er en anelse tempereret.


4 kommentarer:

  1. Tak for opskriften søde :D Den ligner meget den jeg selv bruger bortset fra, at jeg vender smeltet husblas i til sidst og lader den sætte sig i skålen, før jeg sprøjter den i kagen. Måske jeg skulle prøve den anden vej omkring så jeg kunne skære noget mere af mi n forberedelsestid :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er ikke umuligt, at du kan skære noget tid fra. Til gengæld kunne jeg jo høre på dig forleden, at den var fejlet - det er jeg ked af at høre :o(

      Slet
  2. Tusind tak for dette indlæg! Skal lave en lagkage til min søns fødselsdag her om en tre uger og her er det perfekte fyld!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var så lidt :o) Den smager bare så skønt af sol og sommer!

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...