lørdag den 7. juni 2014

Hjemmelavede skumfiduser med jordbærsmag

Som nævnt i forrige indlæg fik jeg mere end blot bær i portionsstørrelse og hjemmelavet jordbærsaft ud af mine 2,5kg. Jeg fik nemlig også prøvet endelig at lave skumfiduser - skumslik - som nok er en af mine absolutte favoritter. Hvis jeg får en omgang bland selv slik er størstedelen som regel blødt og lyserødt :o)

Jeg var STOR fan af resultatet og kommer helt bestemt til at lave dem igen.

Jordbærskumfiduser
opskrift oprindeligt fra Acie

2dl jordbærsaft - gerne hjemmelavet og ikke light - eller en anden smag kan naturligvis også bruges
400g sukker
14 blade husblas
flormelis

Hæld saft og sukker i en gryde og lade det koge ind i ca. 15 minutter. Blød imens husblas op i meget koldt vand. Tag siruppen af varmen og tilsæt lidt efter lidt husblassen, hvor vandet er krammet ud af. Hæld det i kedlen til din røremaskine og pisk indtil det er helt let, luftigt og sejt - ca. 15 minutter. Du kan naturligvis også bruge en håndmixer, men en røremaskine gør arbejdet lidt lettere.

For en 20x25cm form med husholdningsfilm, som går op over kanter og sigt et godt lag flormelis ned i formen. Skrab den seje masser heri. Lad det køle af i nogle timer og skær det derefter ud i rundrette stykker. Vend dem let i mere sigtet flormelis og spis løs :o)

Jeg havde ikke sigtet flormelisen, hvilket betød at jeg havde lidt forholdsvis store flormelis klumper på skummet - det var ikke så godt, men ellers var det en meget enkel og velsmagende opskrift :o)

5 kommentarer:

  1. Mums de ser gode ud :-) Prinsessen var meget vild med dem som du lavede til dåben, så vi må vist hellere selv prøve at lave nogle :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. De var også sindsygt gode! Jeg synes bestemt, at I skulle prøve at lave nogle :o)

      Slet
  2. Hvad er det for noget jordbærsaft du bruger? Og er det ublandet?

    :)
    Sanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg brugte hjemmelavet jordbærsaft -http://cocoogco.blogspot.dk/2014/06/hjemmelavet-jordbrsaft.html
      Men ellers kan en god ublandet købesaft også bruges. Men ikke en light! 😊

      Slet
    2. Jeg brugte hjemmelavet jordbærsaft -http://cocoogco.blogspot.dk/2014/06/hjemmelavet-jordbrsaft.html
      Men ellers kan en god ublandet købesaft også bruges. Men ikke en light! 😊

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...