lørdag den 14. september 2013

Enkel æblekage

I onsdags blev jeg stoppet af min søde nabo-dame, som spurgte om jeg havde lyst til at få lidt æbler. Hun havde alt for mange, og ingen af dem hun ellers havde spurgt var interesserede. Jeg sagde naturligvis ja tak og gik derfra med en dejlig portion lækre ananas-æbler, som i dag blev udvidet med endnu en omgang der stod i vores carport i dag. Det er så vidunderligt med søde naboer :o)

Anyway, så snart jeg havde fået æblerne syntes jeg, at jeg måtte bage et eller andet. Vi skulle tilfældigvis have filmquiz om aftenen, så jeg synes, at det passede fint med en lille kage. Jeg havde dog ikke hverken tid eller overskud til de helt store udfoldelser, så jeg fandt en skøn enkel opskrift med kun 5 ingredienser i - og den smagte bare SÅ godt! Meget let og luftig og syrlig og sød.

Æblekage (6-8 portioner)
fra Sødt, Sådan af Cecilie Sofie Svensson

2 æg
150g rørsukker + lidt ekstra til drys
150g hvedemel
150g smeltet smør + smørklatter til topping
3-4 æbler, alt efter størrelse - gerne danske og ikke for søde

Forvarm ovnen til 180 grader.

Pisk sukker og æg hvidt og skummende. Si hvedemelet i, og vend derefter det smeltede smør i. Vend forsigtigt til det er blandet, men ikke for voldsomt. Hæld dejen i en smurt springform eller tærteform.

Skær æblerne i tynde både og tryk dem ned i dejen. Du kan også vælge at skrælle æblerne, men jeg syntes, at min var så fine i farven, at det ville være synd.

Drys kagen med sukker og læg nogle små smørklatter ovenpå. Bag kagen i ovnen i 25-30 minutter, eller indtil den er færdig. Test med en kødnål eller et grillspyd.

Server kagen lun eller ved stuetemperatur - den mister noget efter en tur i køleskabet! - gerne med lidt flødeskum eller vaniljeprikket cremefraiche.



6 kommentarer:

  1. Mmm.. Den ser lækker ud.. Måske nogle af æblerne fra haven skal bruges til sådan en.. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Den var virkelig også lækkert. Meget let og luftig og velsmagende :o)

      Slet
  2. Mums! Ja herhjemme har æblerne også været på spil - nu skal jeg bare lige tage mig sammen til at få skrevet om det også ;)

    SvarSlet
  3. Umm den ser god ud. Kom til at købe bogen for lidt tid siden, og har faktisk kigget opskriften et par gange. Måske den skulle afprøves :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Den var også super lækker. Jeg synes bare det er den skønneste bog - der er SÅ mange lækre opskrifter deri :o)

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...