lørdag den 10. august 2013

Meatloaf

Beklager endnu en gang den lange pause fra bloggen. Der har som sagt været computerproblemer og manglende telefon herhjemme. Nu har jeg heldigvis fået min telefon tilbage og computerproblemerne ser ud til at kunne blive overstået her i weekenden :o)

Til gengæld er jeg i denne uge startet på "arbejde" igen efter sommerferien, det har været lidt hårdt, men det er det altid efter en ferie synes jeg :o)

En af dagene i sidste uge fik vi denne super lækre omgang mad, fundet i en af mine maaaange kogebøger, som jeg desværre ikke bruger nok, men jeg har en plan (igen!) om at det snart skal ændres :O)

Jeg ændrede en smule i tilberedningen og valgte en anden form for tilbehør, men ellers er opskriften meget lig den oprindelige, som dog for god ordens skyld kommer herunder.


Meatloaf 
ca. 4 personer - med rigeligt rester :o)
(Kitchen - Nigella Lawson)

4 æg
4 store løg
5 spsk smør
1 tsk flagesalt
1 tsk Worcestershire sauce
900g hakket oksekød
100g friske brødkrummer, dvs. 100g brød er bliver til rasp i foodprocessoren
2 pakker bacon

Forvarm ovnen til 200 grader. Kog de 3 af æggene, næsten helt hårdkogte, og hæld kold vand over dem.

Pil og hak løgene fint, og opvarm smøret i en gryde. Steg løgene, drysset med salt, ved svar varme i 20-25 minutter, indtil de bliver gyldne. Put dem i en skål til at køle af.

Put oksekød og Worcestershire sauce i en stor skål, og hæld de let afkølede løg i også. Bland det hele godt sammen. Tilsæt de sidst æg og brødkrummerne og bland det atter godt sammen.

Del farsen i 2 og læg den ene halvdel i bunden af et ovnfast fad. Flad det lidt ud og form det aflangt med en længde på ca. 25cm. Pil de 3 kogte æg, og læg dem ovenpå farsen i en række. Læg resten af farsen ovenpå og luk sammen rundt om æggene, så der ingen huller er.

Overtræk med baconen og fold enderne ned under, så de ikke vipper op, når det steger.

Sæt meatloaf'en i den forvarmede oven, og bag det i ca. 1 time. Efter 15 minutter, kan man tilsætte et par deciliter vand til fadet, så der er lidt af lave sauce af bagefter :o)

Mens meatloaf'en er i ovnen, tilberedes det tilbehør man ønsker. Jeg valgte kartoffelmos og grønne bønner, som passede super godt synes jeg. Nigella gider ikke rigtigt lave kartoffelmos til, men laver i stedet polenta. Jeg tror dog også, at nogle lækre roast potatoes kunne være godt til

Efter 1 times tages meatloaf'en ud af ovnen og sættes til at hvile på et skærebræt i 10-15 minutter. Lav imens en lækker brun sauce ud af stegeskyen fra fadet, her er min fremgangsmåde.

Server og nyd!

Som Nigella pointerer i sin bog, så lav gerne rigeligt og hav tilovers til rester. Det smager nemlig mindst ligeså godt dagen efter på en rugbrød eller som fyld i en sandwich, mums!

6 kommentarer:

  1. Uhuh, har aldrig lavet farsbrød med æg, glemmer altid at det findes - men det ser godt nok lækkert ud (:

    - Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Det smagte bare SÅ godt! Jeg har heller ikke prøvet det med æg før, men det var virkelig lækkert!

      Slet
  2. Hov hov den er jeg godt aldrig stødt på før, men det ser ikke så ringe ud endda... Tak for deleren ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan KLART anbefales! Mums, det var bestemt ikke så ringe :o)

      Slet
  3. Vi lavede en portion i weekenden og det var rigtig godt. Passede lige til årstiden... eneste lille problem var at jeg ikke kan lave Camilla sovs :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er glad for at høre, at det var en succes :o) Jeg tror vi må have et sove-seminar på et tidspunkt! :o)

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...