søndag den 7. oktober 2012

Små pandekager med havregryn

Her til morgen havde jeg umanerlig lyst til en lækker morgenmad, og med lige 2 æg i køleskabet faldt valget på små lækre pandekager med havregryn - mums, de var så gode - faktisk spiste junior næsten 4 stk.!

Opskriften fandt jeg hos Arla og lavede så en lille bærkompot til.



Små pandekager med havregryn - ca. 16 stk (Arla)

2 æg
2 dl skummetmælk
60 g havregryn
80 g hvedemel
½ tsk fint salt
1 tsk bagepulver
(1 tsk sukker)
smør eller olie til stegning, eller sprayfedt, hvis du har det

Del æggene og pisk æggeblommerne sammen med skummetmælk. Vend havregryn sammen med hvedemel, salt, bagepulver og sukker. Vend melblandingen i. Pisk æggehviderne stive og vend dem i dejen til sidst. Bag små pandekager af ca. ½ dl. dej pr. portion i en slip-letpande i en anelse smør. Bag dem ved jævn til svag varme ca. 6 min. i alt - vend dem af og til. 


Simpel bærkompot

1-1½ dl frosne bær, jeg brugt halv hindbær-halv skovbær
1-2 spsk flormelis
½-1 tsk citronsaft

Rør bær, flormelis og citronsaft sammen i en mikro-ovnssikret skål. Læg låg næsten helt på, og giv det et par minutter ved fuld styrke. Rør evt. et par gang undervejs.

Server pandekagerne med kompotten og en smule ahornsirup... eller hvilken topping du nu bedst kan lide :o)

Det var nogle skønne pandekager, som vi helt sikkert kommer til at spise igen her i det lille hjem :o)

6 kommentarer:

  1. Arghh nu bliver jeg jo EKSTRA lækkersulten her bag skærmen... mon ikke det skulle prøves i weekende med den bette som smagsdommer :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Du burde KLART prøve dem, de er virkelig skønne :o) Jeg er spændt på om bette manden kan lide dem :o)

      Slet
  2. Umm de ser gode ud. De er hermed tilføjet til listen over ting som skal prøves :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Du bør helt sikkert prøve dem, de er SUPER gode :o) og hvis ikke du når det inden I kommer på besøg, kan det være at jeg laver en omgang til morgenmaden :o)

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...