onsdag den 26. september 2012

Groft kærnemælksbrød

I sidste uge stod jeg pludselig med en rest kærnemælk, som jeg ikke vidste hvad jeg skulle bruge til. Efter lidt søgen på nettet faldt jeg over en opskrift fra Amo på et groft kærmemælksbrød, og blev enig med mig selv om, at det var LIGE det jeg manglede :o)

Det er jo egentlig ikke så tit, at jeg bager brød, og derfor er det heller ikke så tit at jeg får brugt mit hævekurv, men det gjorde jeg i dette tilfælde, og det bliver altså bare så fint - I love it :o)

Groft kærnemælksbrød - 1 stk (Amo)

Ca. 450 g Amo Hvedemel
150 g Amo Fuldkornshvedemel
3 dl kogende vand
2 dl kærnemælk
35 g gær
1½ tsk. salt
2 spsk. olie

Rør fuldkornshvedemel og kogende vand sammen, og lad det stå i 1-2 timer.
Opløs gæren i kærnemælken. Kærnemælken må ikke være for kold.
Tilsæt det skolede mel samt de øvrige ingredienser, og ælt dejen til den er glat og smidig.
Kom dejen tilbage i skålen, og lad den hæve lunt og tildækket i ca. 1 time.
Ælt dejen let igennem, og læg den i den meldryssede hævekurv. Lad det efterhæve, igen lunt og tildækket, i ca. 45 minutter.
Når hævetiden er færdig vendes brødet ud på en bageplade beklædt med bagepapir. 
 
Bagetid: Ca. 40 min. ved 200° C (varmluft 180° C) på ovnens nederste rille.


Det var et rigtig lækkert brød, ikke for groft, ikke for lyst, men tilpas midt imellem :o) Junior, som jeg jo før har nævnt, der ikke er vild med hjemmebag, var faktisk ret begejstret for dette brød, så det ryger helt sikkert i repertoiret herhjemme :o) Nå, ja - både husbonden og jeg kunne også godt lide det...

22 kommentarer:

  1. Jeg er ikke så vild med at drikke kærnemælk, men lige så snart det kommer i brød eller kager som bliver resultatet altid VILDT lækkert! Og rigtigt smukt brød :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :o) Jeg bryder mig heller ikke rigtigt om at drikke kærnemælk - kun hvis der kommer ca. 1 ton sukker i ;o)

      Slet
  2. ok, det fanger altså min nysgerrighed. Ved du hvorfor skal melet skoldes? Og ja det er et meget smukt brød

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak - det blev fint :o) Jeg tror det er for at så brødet med saftigt - de siger google i hvert fald, selvom jeg ikke kan finde et godt sted at læse om det ;o)

      Slet
    2. ok tak, jeg kunne nemlig heller ikke lige finde en forklaring :-)

      Slet
    3. Hvis man søger på engelsk, kommer der lidt mere frem (scald flour)

      Slet
  3. Mmm jeg har lige købt en liter i dag, så det må bestemt være meant to be :) utrolig smukt brød!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :o) Hihi, ja det må bestemt være meant to be!

      Slet
  4. Er det blot fordi du hæver brødet i en hævekurv at den får en så fin struktur?

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er kun det der gør det - simpelt, men meget effektivt :o)

      Slet
    2. Fantastisk, sådan en må jeg anskaffe mig :)

      Slet
    3. Det må du absolut gøre :o)

      Slet
  5. Nøøjh hvor er det smukt, og lyder virkelig lækkert. Det ser ud til at have en skøn skøn skorpe! MUMS! :) Og hvis Victor drengen godkender det, så må det også være noget helt særligt jo ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak - det smagte skønt :o) Nemlig, Victor er totalt mundskænken herhjemme ;o)

      Slet
  6. Hvor er det pænt :) Jeg har faktisk også en slat kærnemælk i køleskabet, men den kan jeg nu nok finde på at drikke. Eller bage kage af...
    Tror Kristian har været samme slags barn som Victor- han vil stadig helst ikke have hjemmebag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :o) Hihi, der er nogle mennesker der er lidt mærkeligt ;o)

      Slet
  7. Ih, hvor er det fint!! Jeg har en hævekurv jeg aldrig har brugt (hvor er det flovt!!), jeg må vist hellere få taget mig sammen nu.

    KH
    Birthe

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :o) Jeg bruger som sagt heller ikke så tit min, men burde faktisk gøre det noget oftere - for det ser altså bare sååå fint ud :o) Kan du så komme i gang! Når altså helbredet og tiden er til det...

      Slet
  8. Hvor stor er din hævekurv? :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er ca. 20 cm, jeg har ikke lige målt den :o)

      Slet
  9. Hvis man ikke har en hævekurv, hvad gør man så? en gryde? som flutes? hjæælp?

    SvarSlet
    Svar
    1. Så lader man det bare hæve helt almindeligt i en skål :o) Jeg tror sagtens, at opskriften også ville kunne gå som flutes eller i et par brødforme hvis man ønsker det, eller som 1-2 brød uden form :o) Håber det var svar nok

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...