torsdag den 14. juni 2012

Chokoladecupcakes med flødeostfyld

I anledningen af husbondens fødselsdag i tirsdags skulle han i dag have noget kage med på arbejde. Jeg havde ikke den store lyst til at lave en lagkage, så jeg fik lov at lave cupcakes i stedet for :o) Valget faldt endnu en gang på en opskrift fra Hummingbird Bakery Cookbook.


Chokoladecupcakes med flødeostfyld (Hummingbird Bakery Cookbook) 12 stk.

Chokoladedej:
200g hvedemel
125g sukker
40g kakaopulver
½ tsk natron
knap ½ dl majsolie
1½tsk hvidvinseddike
½ tsk vaniljeekstrakt
1 1/4 dl vand

Flødeostfyld:

150g flødeost
60g sukker
1 æg
½ tsk vaniljeekstrakt
et nip salt
100g mælkechokoladeknapper

Forvarm ovnen til 170grader

Chokoladedej:
Bland mel, sukker, kakao og natron i en stor skål med elpisker til alle de tørre ingredienser er godt blandet.
Pisk olie, eddike, vaniljeekstrakt og vand sammen i en kande og hæld derefter langsomt indholdet langsomt over i skålen med de tørre ting, mens der piskes. Fortsæt til det hele er godt blandet og skarb evt ublandese ingredienser ned fra siderne på skålen.
Fyld papirsforme 2/3 med dejen og sæt dem til side.

Flødeostfyld:
Pisk flødeost, sukker, æg, vanilje og salt sammen med en elpisker og pisk til det er jævnt og luftigt.
Vend chokoladekanpper i med håndkraft.
Læg ca 1 spsk af fyldet ovenpå kageblandingen i formene og bag dem i den forvarmede ovn ca 20 min eller til kagerne er faste at røre ved og flødeostfyldet har fået en jævn gylden farve.
Bag dem ikke for længe da fyldet kan blive tørt og smuldrende.


Flødeostglasur (Cream Cheese Frosting) nok til 10-12 cupcakes

300g siet flormelis
50g blødt usaltet smør
125g afkølet flødeost

Pisk flormelis og smør sammen til det er godt blandet. Tilsæt alt osten på een gang og pisk til det er rigtig godt blandet. Pisk yderligere 3-4 min til glasuren er let og luftig men pisk ikke for længe, da det kan skille.

Dekorer cupcakes med flødeostglasur og drys med lidt kakaopulver på toppen, og nyd! Mums!


2 kommentarer:

  1. Spændende opskrift - jeg må altså snart have fingre i den bog... :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh, det er bare den BEDSTE bog! Jeg kan kun anbefale den på det varmeste :o) Denne opskrift var mega god synes både jeg og alle husbondens kolleger :o)

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...