lørdag den 4. februar 2012

Marcipan-marengs småkager

Nogle gange så går det desværre ikke helt som det skal når jeg udfolder mig i køkkenet. Denne omgang kager skulle egentlig have været marengs-kys efter opskrift fra Odense Marcipan, men et sted står der "vend sammen" og jeg var en smule distræt, så jeg smed det bare i KitchenAid'en og gav det en lille tur, med det resultat at marengsen kollapsede totalt! Men bages skulle de, og de smager faktisk ikke så ringe endda - så jeg vil vælge at skrive opskriften som jeg lavede dem :o)



Marcipan-marengs småkager
20-25 stk.
3 stk. æggehvider
½ tsk. eddike
150 g flormelis
125 g ODENSE Ren Rå Marcipan med kakao
2 tsk. kakao


Æggehviderne piskes stive med eddike og halvdelen af flormelissen.
Marcipanen rives på et rivejern og vendes med resten af flormelissen og 2 tsk. kakao. Marcipan- og marengsmassen piskes sammen.
Med en spiseske sættes massen på en bageplade med bagepapir og bages ved 150° C i 20-25 min. Kagerne afkøles.


Det er faktisk meget rart en gang imellem, når en truende fiasko alligevel bliver til en lille succes :o)

Men desværre er det let at glemme, når man vågner op en lørdag morgen og vandrørene er frosne - MØG! Men heldigvis har husbonden fået klaret at tø dem op selv, så vi ikke behøver at betale en formue for en håndværker :o)

8 kommentarer:

  1. Hejsa :-) Jeg har lige "opdaget" din blog... så jeg kommer rendende af og til :-)
    De ser ekstrem lækre ud de småkager. Kommer på min "to-do" liste...

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej - du skal være velkommen :o) De er faktisk heller ikke så ringe, så du kan i hvert fald sagtens lave dem :o)

      Slet
  2. De ser gode ud - også selvom de blev en smule anderledes end planlagt! :)
    De skal klart prøves en dag!

    SvarSlet
    Svar
    1. De er også gode, men jeg tror nu alligevel at jeg bliver nødt til at prøve at lave dem "rigtigt" en dag :o)

      Slet
  3. Nogle fiaskoer skal man bare fortsætte med, så de ender i sådan en succes. De ser da supergode ud. Jep, her var alle vandrør også frone, men er tøet op igen af min mand. Og så var køkkentemperaturen nede på 11 gr i morges!! Not nice.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, nogle fiaskoer er okay :o) Uh, de frosne vandrør er MEGA irriterende! Dog har jeg ikke skullet leve med 11 grader i køkkenet - stakkels dig!

      Slet
  4. Hvor ser det lækkert ud:P Det skal da prøves!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan du i hvert fald sagtens, for smagen fejler ingenting :o)

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...