tirsdag den 17. maj 2011

Salat med asparges og grønne bønner

Forleden dag fik vi endnu en lækker salat - det var vejret var lidt varmere... så får jeg altid mere lyst til salat end når det regner og/eller er koldt (der er jeg mere til kogte grøntsager)


Opskriften er fra Skagenfood, men på det papir vi fik med fra vores ugentlige kasse, stod der ikke at det skulle være grønne asparges - og der var hvide med, så derfor lavede vi den med hvide asparges. Derfor er opskriften lavet efter at det er med hvide :o)

Danske asparges og grønne bønner vinaigrette med ramsløg, sprød skinke og hakket æg (4 pers.)

Ingredienser
250 g asparges
250 g bønner
4 skive(r) lufttørret skinke
3 spsk hvidvinseddike
1 tsk dijonsennep
1 fed hvidløg
3 stk hårdkogt æg
25 g ramsløg
salt og peber

Rist skinken gylden på en tør pande og lad det tørre på køkkenrulle. Bræk den træede ende af aspargeserne, skræl dem, flæk dem evt. på langs, hvis de er tykke og nip bønnerne. Pisk olie, eddike, sennep og presset hvidløg godt sammen og smag til med salt og peber. Pil æggene, hak dem og stil til side. Damp asparges 2 min. i lidt letsaltet vand, ca. 2 min. Kom bønnerne ved i yderligere 2 min. til det hele kun lige netop er mørt - husk de koger lidt videre efter de er taget op! Læg dem i et fad, hæld vinaigretten over med det samme og lad dem marinere 2 min. Drys med hakket æg, skinke og fintstrimlet ramsløg. Server som forret eller som tilbehør til fisk, kød eller fjerkræ.

Det smagte rigtig lækkert, og jeg kunne forestille mig, at det ville smage mindst ligeså godt med grønne asparges.

4 kommentarer:

  1. Ummm det ser lækkert ud - den må jeg vist hellere prøve :-)

    Knus,
    Helle

    SvarSlet
  2. Er du vimmer hvor ser det LÆKKERT ud!!! Det skal da så meget på vores menu :-)

    KH
    Birthe

    SvarSlet
  3. Hej Helle,

    det kan du i hvert fald sagtens - for det var virkelig lækkert :o)

    knus
    Camilla

    SvarSlet
  4. Hej Birthe,

    hihi - ja, det ser meget pænt ud, og smager også dejligt. God fornøjelse når du kommer så langt som til at lave det :o)

    knus
    Camilla

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...